Jakab Melinda blogja

Kell egy hobby

A szalvétatechnika buktatói

2018. július 29. - Jakab_Lini

Régebbi (saját) Facebook albumomban az időrendben feltöltött képek alapján szépen végig lehetett követni, hogyan fejlődött a technikám, hogyan alakult a stílusom, mondhatni, hogyan éreztem rá a saját ízlésemre. 

Az elmúlt napokban albumokba szedtem számos "alkotásomat" a Kell egy hobby Facebook oldalán, hogy lássátok mennyi mindent és milyen sokféle dolgot lehet készíteni ezzel a technikával, és még nem is értem a végére. A képeket elnézegetve, korai műveim közül volt pár olyan, amin tűnődtem, hogy tegyem-e fel az albumba, mert nem sikerült olyan jól, hiszen több zöldfülűekre jellemző hibát is elkövettem. De úgy döntöttem, hogy felteszem őket, hiszen azok is az én kezeim közül kerültek ki, sőt mi több, ötletet adtak ennek a bejegyzésnek a megírására. 

Ami tehát most következik, az egy válogatás azokból a hibákból, amit el lehet követni, ha még csak most ismerkedsz a decaupage-zsal. 

1. Fess, fess és fess

Az én elvem, hogy törekedj mindig az alaposságra. Persze, kezdetben úgy gondoltam, hogy ááááá, elég, ha csak kívülről festek le valamit. Viszont, ha nem festesz elég pontosan, akkor adódhatnak esztétikai problémák, mint mondjuk ennél a tolltartónál. Kata, ezért ezúton is elnézésed kérem. :) (Bizony, néha a barátok és családtagok ajándékai voltak az első prototípusok). Szóval, ahol csak éred a felületet, fesd le, szebb és tartósabb lesz. 

festes.jpg

 

2. Ha lehet, szedd szét

Még mindig a festésnél járunk. Ha ékszeres, teás, vagy akármilyen dobozt készítesz és vannak rajta zsanérok, akkor festés előtt csavarozd le őket. Egyszerűbb lesz festeni, és nem kell amiatt aggódnod, hogy a zsanérokat, kallantyúkat összefestékezed. Habár az akril festékek vízbázisúak, tehát vízzel hígíthatóak és vízzel le is jönnek a kezedről, azonban az alábbi kallantyút úgy sikerült összefestékeznem, hogy száradás után még vízzel sem tudtam leszedni. (Vésővel pedig nem akartam nekiállni.) 

csavarozas.jpg

 

3. Alapozz rendesen

Ha a szalvéta ragasztásáról van szó, mindig nézzük meg, milyen a szalvéta hátterének színe, milyen a minta, és ennek megfelelően válasszuk ki az alapozó festéshez a színeket. Ha világos színekről van szó, akkor ne sajnáljuk az időt és a festéket akár két vagy igény szerint három rétegben is felvinni, persze attól függően mennyire issza be a festéket a fa. Én a lenti doboznál a minta kivágásánál is lehettem volna körültekintőbb, de egy réteg fehér festék is jó lett volna még. Ha ezekre ügyeltek, akkor olyan homogén felületet tudtok elérni, amivel olyan hatást keltettek, mintha a minta nyomtatva lenne, hiszen belesimul a festék színébe.

alapozas_01.JPG

 

4. Vigyázat! Szakadás veszély!

A szalvétatechnikánál rá kell érezni a megfelelő mennyiségű ragasztó és a technika használatára. Emlékszem, az első ragasztásoknál annyira félem, hogy beleszakad, hogy csak nagyon kevés ragasztót vittem fel az ecsetre. Viszont ezzel csak azt értem el, hogy újra és újra át kellett mennem ugyanazon a felületen. Ha közepes mennyiséget veszel fel az ecsetre, gyors és határozott mozdulatokkal dolgozol, akkor már az első vonásoknál megfelelő lesz a ragasztás, így nem kell újra átmenned a felületen, ami elázáshoz, majd szakadáshoz vezet.

A ragasztást mindig belülről kifelé haladva végezzük el, mert a szalvéta kicsit megnyúlik. Ha nagyon túl lógna a minta, akkor csiszolópapírral le tudjuk szedni, de csak száradás után, mert a friss ragasztást feltépheti a csiszolópapír. A lenti képen egy szakadás nyomai láthatók. Gyors segélyként piros akril festékkel készítettem pár pöttyöt, de nem tetszett, ezért lefestettem azt a részt fehérre, és a maradék szalvétából pöttyöket vágtam ki és csak azt a kis részt ragasztottam újra. Sikerült! Nem is értem hogyan, de pont odaestek a pöttyök ahová kellett. :) 

szakadas.jpg

 

5. Utókezelés

Az alapozás mellett az "utókezelés" a másik nagy vesszőparipa, amivel nagyot bukhatunk. Az alábbi doboz bizony-bizony nem lett lelakkozva, ami nagyon is meglátszik rajta. Az utókezelés történhet matt vagy fényes lakkal, színes vagy színtelen waxszal.

Miért ne hagyjuk ki ezt a lépést? Először is, a szalvétát még inkább a felület részéve teszi, a ragasztó csíkjait eltünteti. Másodszor, a felület szép  fényes lesz, még a matt lakk esetén is van egy csöppnyi fénye, de legalábbis selymes lesz. Harmadszor, vízhatlanná teszi a felületet.

Amint látjátok a lenti doboz eléggé hóka lett és a festés egy-két hibája is látszik. Ezek mind elkerülhetőek lettek volna, ha lelakkozom. :) Hoppácska, bocsika nővérkém, a sárkányos doboz jobb lesz. ;-)

lakkozas_hianya_1.JPG

Remélem segítségetekre lesz ez a néhány tipp! 

A bejegyzés trackback címe:

https://kellegyhobby.blog.hu/api/trackback/id/tr3414148617

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása